Skip to main content

Zoekt u inspiratie voor een nieuw of bestaand gebouw? Lees dan snel verder! We bespreken vijf bijzondere gebouwen waar kinderen (en wij) van dromen. Welk gebouw is uw favoriet? Laat het ons weten!

1. Frederiksbjergschool, Aarhus

De Frederiksbjergschool is een nieuwbouwschool in Aarhus (Denemarken) en is geheel ingericht vanuit een integrale beweegvisie. De school heeft meer dan 40 sport- en beweegaanleidingen in gangen en gemeenschappelijke ruimtes laten plaatsen, waaronder een multifunctionele gymzaal, Ninja module’s en een klimmuur in de hal. Onze partner Virklund Sport was verantwoordelijk voor het ontwerp en installatie van een breed scala van bewegingsruimtes voor de Fredriksbjergschool. Wist u dat u via ons een rondleiding kunt krijgen op deze school?

2. Swarovski Kristallwelten, Wattens

Foto credits: https://kristallwelten.swarovski.com

De Swarovski Kristallwelten werden geopend in 1995 in Oostenrijk en is een plek waar kunst, cultuur en entertainment samenkomen. Multimediakunstenaar André Heller ontwierp een unieke plek van fantasie. Uiteraard gaat onze interesse gaat het meest uit naar de speeltoren, speelplaats en labyrinth. Kinderen kunnen in de speeltoren op vier verschillende niveaus terecht. De niveaus zijn verbonden door een verticaal net dat tot een hoogte van iets meer dan 14 meter kan worden beklommen. Je ziet hier kinderen klimmen, schommelen, slingeren, glijden en zelfs zweven. Naast de toren vind je de bijzondere speelplaats waar kinderen kunnen rennen en klimmen op een vrijgevormd landschap van staal en hout. Een van de mooiste delen van het park is het groene labyrint in de vorm van een hand. Hier kunnen bezoekers naar harte lust verstoppertjes spelen.

3. Fuji Kindergarten, Tokyo

Fuji Kindergarten, 10 jaar geleden voltooid door Tezuka Architects, is gelegen in buitenwijk Tachikawa van Tokyo en heeft in de 2017 Moriyama RAIC International Prize gewonnen. Het ovaalvormige dak van deze speelse kleuterschool stelt kinderen in staat om vrij te bewegen. Er zijn bewust geen toestellen geplaatst. De visie van de architect is dat de creatie zelf een gigantische speelplaats is en genoeg uitnodigt tot bewegen. Kinderen worden zodoende aangemoedigd om te bewegen. Vallen en opstaan hoort erbij! Met mooi weer kunnen ze het gebouw helemaal open gooien. Kijk hoe blij de kinderen zijn met dit gebouw:

Foto credits: https://kristallwelten.swarovski.com

4. Nagasaki School, Nagasaki

Foto credits: www.designboom.com

We blijven in Japan. Het perceel van de Nagasaki kleuterschool ligt in de buurt van de oceaan. En vanaf de bovenverdieping heb je uitzicht op het omliggende bergachtige landschap. Spelen en leren gaat hand in hand op de OB-kleuterschool. Voorbeeld, je kan de bovenverdieping op twee manieren bereiken; via een langwerpige trap of via een verticale tunnel van touwen. Op het dakterras geniet je van een prachtig uitzicht op de oceaan. Samen met de schoolbordmuren, huisvormige schuilplaatsen en het speelveld op het dak is het een duidelijk voorbeeld van hoe design kan worden gebruikt om de motorische vaardigheden van kinderen te verbeteren.

5. TimeShare Kindergarten and School, Podgorje

Foto credits: https://www.archdaily.com

Kenmerkend aan de Podgorje kleuterschool is de toekenning van de ruimtes: liefst 85% van het gehele oppervlak is bestemd voor spelen en bewegen. Kinderen worden aangemoedigd om fysiek en sociaal actief te zijn met een reeks uitnodigende designelementen. Eén daarvan is een slingerende weg tussen de speelruimtes, die visueel verschillende ruimtes met elkaar verbindt en kinderen uitnodigt om deze te volgen (lopen, rennen, rijden op hun step of fiets). Er zijn speciale verkeersborden ontworpen die kinderen aanmoedigen om bewegingen van een bepaald dier op te volgen. De cheeta staat bijvoorbeeld voor snel en de slak voor langzaam. Verschillende thematische speelhoekjes, talloze schoolborden, allerlei soorten sportuitrusting en de toegankelijkheid van apparatuur moedigt kinderen aan om actief te zijn, hun passies te ontdekken en na te streven. Uit onderzoek bleek dat dit open principe in kleuterscholen de sociale contacten met meer dan twee keer verhoogt en dat hun fysieke activiteit zeven keer groter is dan die van hun leeftijdsgenoten in traditionele kleuterscholen in de regio.

Welke ideeën neemt u over van dit lijstje? Meer weten over de Frederiksbjergschool? Neem gerust contact ons op via infitbeweegconcepten@gmail.com